Risskov Bilsemester | De bästa erbjudandena på bil-, mini- och weekenduppehåll

mainimg

Vanliga Frågor

På denna sida hittar du svar på de vanligaste frågorna. Om du inte får svar på din fråga här ber vi dig kontakta oss per e-mail: kontakt@risskov.se eller per telefon 040 611 61 30 .

Boka en vistelse

Det är möjligt att boka online genom att logga in på vår hemsida och hitta det hotell du vill boka. Du kan söka efter specifika hotell, länder och områden. Om du behöver ett specifikt ankomstdatum och ett specifikt antal nätter kan du lägga till detta. 

Hur avbeställer eller ombokar jag?

Ändringar och avbokningar 

Alla ändringar, såsom datum, längd, valda rum, namn, etc. samt avbokningar av bokningar måste godkännas av hotellet och Risskov Bilsemester och en avgift kommer att debiteras. Avgiften beror på antalet dagar fram till ankomst enligt tabellen nedan. 

Avgiftsnivå Dagar till
ankomst*
Ändringsavgift,
minst 220 kr
Avbokningsavgift,
minst 220 kr
Nivå 1 30+ dagar 10% av
skillnaden
10% av
priset för boendet
Nivå 2 14 – 29 dagar 30% av
skillnaden
30% av
priset för boendet
Nivå 3 8 – 13 dagar 40% av
skillnaden
40% av
priset för boendet
Nivå 4 0 – 7 dagar Ändring
ej möjlig
100% av
priset för boendet

* För vissa hotell kan avgiftsnivåerna som anges i tabellen variera från standardvillkoren som anges här. I sådana fall anges nivåerna på fakturan och kommer att gälla istället för de nivåer som anges här.  


Skillnadsbelopp = totalt ursprungligt vistelsepris minus totalt nytt vistelsepris.  

Vistelsepriset definieras som fakturabeloppet minus alla avgifter (expeditionsavgift, ombokningsavgift, porto, kostnader för avbeställningsskydd).   

Om en bokning avbokas beräknas det nya vistelsepriset till 0 kr.   

Avgiften för reseavbokningsskyddet återbetalas ej.  

Vid ändring av en bokning överförs alla befintliga avgifter till den nya bokningen och en extra ombokningsavgift debiteras.  

Kan jag teckna ett reseavbokningsskydd genom Risskov Bilsemester?

Du har möjlighet att teckna ett reseavbokningsskydd hos Risskov Bilsemester. Avbokningsskydd täcker sjukdom, dödsfall och olycksfall för såväl resedeltagarna som den närmaste familjen från betalningstillfället till check-in på hotellet. Vidare täcker avbokningsskyddet vissa andra omständigheter som t.ex. brand eller inbrott, som omöjliggör vistelsen. För att teckna reseavbokningsskydd behöver Risskov Bilsemester namn på samtliga deltagare. Avbeställning skall alltid ske till Risskov Bilsemester.

Reseavbokningsskydd gäller endast med skriftlig dokumentation (läkarintyg, polisrapport o.dyl.) och endast till tidpunkten för incheckning på hotellet.

En separat reseförsäkring kan också vara en god idé när du ger dig ut på bilsemester i Europa. Denna typ av försäkring ingår ibland i din hemförsäkring och täcker t.ex. hemtransport. Risskov Bilsemester kan inte erbjuda detta. Hör med ditt försäkringsbolag innan du ger dig av hemifrån.

Hur bevisar jag att reseavbokningsskyddet täcker min avbokning?

Dokumentation i form av läkarintyg, polisrapport, rapport från bilförsäkringsbolag el.dyl. sänds till Risskov Bilsemester per e-mail eller per post.

Vad kostar reseavbokningsskyddet?

Reseavbokningsskyddet kostar 6 % av hotellvistelsens pris. Exempel: För en hotellvistelse som kostar 1000 SEK blir reseavbokningsskyddet 60 SEK. Då Risskov Bilsemester erhållit nödvändig information, återbetalas allt utom avbokningsskyddsavgiften och expeditionsavgiften. Du kan läsa mer om reglerna för reseavbokningsskydd her.

Hur beställer jag en hotellvistelse?

En hotellvistelse erbjuden genom Risskov kan beställas på vår hemsida eller per telefon 040 611 61 30 måndagar - fredagar kl. 9-17 och lördagar - söndagar kl. 10-15 (stängt vissa helgdagar).

Var hittar jag beställningskoden?

Beställningskoden finns tryckt i annonser för Risskov Bilsemester i dagtidningar, vecko- och månadstidningar samt på kampanjerbjudanden. Koderna, som består av en bokstavskombination, ibland följd av en sifferkombination, skriver du in överst i hemsidans vänstra eller högra hörn.

Hur och när betalar jag?

Bokningen är bindande när den bekräftats från Risskov Bilsemester.

Betalning kan göras till vårt bankkonto i Swedbank: clearingnummer 8901, kontonummer 19447097099 eller till bankgiro 470-1264. Vid betalning av en vistelse med ankomstdatum inom 3 arbetsdagar skall betalning ske via kontoöverföring till ovanstående kontonummer eller genom kortbetalning. Vi accepterar VISA och Mastercard. Önskar du personlig service vid kortbetalning kan du ringa till oss. Du kan läsa mer om kortbetalning på www.risskov.se/kortbetalning

Om tidsramen medger att bankgiroinbetalning görs, rekommenderar vi detta. Vid betalning av en vistelse med ankomst senare än 45 dagar efter beställningsdatum och över 8000 sek, skickas en depositionsavgift på 20% av totalbeloppet som bör betalas inom ca 5 bankdagar. Resterande belopp skall betalas 30 dagar före ankomstdatum. OBS! Glöm inte att skriva ditt bokningsnummer vid betalningen, om du inte använder de förtryckta bankgiroblanketterna. Vid gruppbokningar (över 12 personer) gäller andra betalningsregler.

Om Risskov Bilsemester finner att betalningen inte kommit oss tillhanda, kontaktar vi dig. Om vi inte kan nå dig varken per telefon eller e-mail, avbokas vistelsen.

Hur mottar jag fakturan och bekräftelsen?

Bekräftelse, faktura med betalningsinformation och ev. inbetalningskort samt voucher sänds per e-mail. Du kan också välja att få dessa dokument sända per post, men då tillkommer en avgift på 40 SEK. 

Vad gäller när jag vill resa som ensam vuxen med barn?

Risskov Bilsemesters priser gäller för två betalande vuxna i ett dubbelrum. Om du reser ensam med barn måste ett av barnen betala fullt pris. För de övriga gäller de barnrabatter, som anges på hotellets hemsida.

Går det att beställa enkelrum?

På nästan alla hotell, som vi samarbetar med, går det att beställa enkelrum mot enkelrumstillägg. Tillägget varierar från hotell till hotell.

Kan jag boka färja eller flyg genom Risskov Bilsemester?

Risskov Bilsemester säljer ENDAST hotellpaket. All transport måste du ordna själv. Vi har inget avtal med färje- eller flygbolag, men rekommenderar dig att leta på internet efter billigaste transportmedel.

Vad ska jag ta med till hotellet och på resan?

Till hotellet behöver du, som bevis på din bokning, endast ta med vouchern, vilken beskriver vad som ingår i det paket du beställt. Vouchern tillsändes dig med bekräftelsen. Om du fått bekräftelsen per e-mail, ska vouchern skrivas ut och lämnas till hotellet vid incheckningen. Utomlands kräver hotellen oftast legitimation vid in-checkningen. Vi rekommenderar att ni tar med er passen.

Glöm inte att ta med giltigt registreringsbevis på bilen. Vi rekommenderar också att ta med det blå EU-sjukförsäkringsbeviset är ett supplement till den allmänna sjukförsäkringen. Det kan beställas på Försäkringskassan. Den allmänna sjukförsäkringen gäller med endast personnummer uteslutande i Norden.

Kan någon kostnad tillkomma, när jag är på hotellet?

Allt som står angivet i beskrivelsen av hotellpaketet ingår. På vissa hotell tar man ut en miljöavgift eller turistskatt, som ska betalas på hotellet i lokal valuta (eller ev. med kort). Om hotellet inte tillhandahåller gratis parkering, betalar du parkeringsavgiften på hotellet, om du använt den avgiftsbelagda parkeringen.

När hotellrummet har minibar, betalar du själv för din konsumtion på hotellet. Detta gäller även för annan konsumtion, utöver vad som anges i paketet, i bar eller restaurang.
Var uppmärksam på alla hotell inte har gratis internet, om det inte angivits i texten på vår hemsida.

I vissa paket ingår endast mat för fullt betalande vuxna. Läs hotelltexten på vår hemsida noggrant beträffande barn som har gratis logi.

Miljöavgifter för bilar och motorvägstullar tas ut i många storstäder och storstadsregioner, ffa i Tyskland, Österrike, Schweiz och Italien. I Tyskland heter miljömärket, vilket klistras synligt på vindrutan, umweltsplakette eller feinstaubplakette. Dessa kan köpas på bensinstationer (TÜV och DEKRA) i Tyskland. Om man kör bil utan märket i en miljözon, får man böta. I Italien betalar man motorvägsavgiften direkt i "biltullen", som ligger i början av motorvägen och vid avfarterna. Denna kan betalas kontant eller med kort. I Österrike måste motorvägsmärket köpas på bensinstationer innan ni kör på motorvägen. I Schweiz köper du motorvägsmärket vid gränsstationen.

Hur beställer jag ett handikappanpassat rum?

Alla hotell är inte handikappanpassade. Oftast framgår detta av hotelltexten på vår hemsida. Vi rekommenderar er att kontakta oss per telefon, så hjälper vi gärna till att hitta det bästa alternativet beroende på handikappet. Dock är det till sist kundens ansvar att förvissa sig om, att det rum som bokats har rätt hjälpmedel. Detta görs lämpligen genom ett telefonsamtal till hotellet. Risskov Bilsemester ansvarar inte för att hjälpmedlen är tillfredsställande.

Får jag ha hund med mig på hotellet?

Alla hotell accepterar inte hundar eller andra husdjur. När du gör din bokning på vår hemsida kan du bocka för "hund" på bokningssidan. Oftast är detta förknippat med en avgift, som ibland betalas på fakturan till Risskov Bilsemester och ibland ibland betalas på hotellet. Vilket som gäller syns på bokningen. Utomlands beror avgiften ibland på hundens vikt.

Vad innebär slutstädning?

Att uppehållet är med slutstädning, innebär att rummet inte städas, sängarna inte bäddas och handdukarna inte byts under vistelsen. Nya handdukar kan hämtas i receptionen mot avgift. På en del hotell kan du köpa till daglig städning, när du är på plats.

Hur dags kan jag checka in på hotellet?

På vår hemsida och på vouchern står in- resp. utcheckningstider. Om ni vet att ni ankommer efter kl.18 till hotellet, måste ni ringa och meddela detta. När middag ingår i hotellpaketet måste ni anlända under restaurangens öppettider. Om detta inte är möjligt och ni själva inte avtalat något annat med hotellet, ersätter Risskov Bilsemester inte förlorad måltid. Hotellets telefonnummer finner ni på vouchern.

Kan jag beställa en katalog över Risskov Bilsemesters erbjudanden?

Nej, tyvärr kan vi inte trycka kataloger eftersom våra erbjudanden ständigt varierar både beträffande vilka hotell vi skrivit avtal med och priserna för Specialerbjudanden och Wild Offers. Om du är intresserad av att få en beskrivning (papperskopia) av ett eller ett par hotell från vår hemsida, som du vill titta närmare på kan vi sända dessa med post. Ring till oss så ombesörjer vi det. I annat fall finns all information på vår hemsida.

Hjälp! Jag har ingen skrivare! Vad gör jag?

För att betala behöver du inte skriva ut fakturan. Du kan kopiera informationen på ett blankt inbetalningskort. Om du gör det, glöm inte ditt bokningsnummer! Vouchern måste däremot presenteras vid incheckningen. Om du kontaktar oss kan vi sända voucher till hotellet, när vi ser att din vistelse är betald.

Är det billigare att boka genom Risskov Bilsemester än direkt på hotellet?

Vårt mål är att alltid erbjuda bättre priser än hotellen. Det går dock inte att undvika att hotellen själva har friheten att erbjuda hotellnätter till extrapris under vissa perioder, oftast lågsäsong.

Kan jag sända kommentarer till Risskov Bilsemester?

Vi tar gärna emot kommentarer, ris, ros och förslag till förbättring, från våra kunder på vår e-mailadress kontakt@risskov.se Du kan också skriva brev till oss om du inte har någon dator.

Kan jag framföra speciella önskemål till hotellet?

Risskov Bilsemester försöker, i samarbete med hotellet, emotse speciella önskemål som t.ex. rummets placering, balkong eller störningsfritt rum. Vi kan dock inte garantera att era önskemål uppfylles, såvida inte extra betalning avlagt för önskemålet. Var vänlig meddela receptionen om era eventuella önskemål vid incheckningen, även om de är bekräftade från Risskov Bilsemester.

Om det speciella önskemålet gäller kostallergi, husdjursallergi eller religiösa kostrestriktioner, meddelar Risskov Bilsemester hotellet och kräver ett skriftligt svar från hotellet. Om önskemålet inte går att uppfylla, meddelar vi dig. Om hotellet trots bekräftande inte uppfyller önskemålet, ber vi dig om möjligt, att kontakta oss snarast, medan du fortfarande är på hotellet.

Ska jag ta med lokal valuta på resan?

Det är alltid bra att ha med lokal valuta till din destination. I nästan alla länder kan man betala med kort, men en situation kan uppstå där kortbetalning inte går och tjänsten redan är "förbrukad" t.ex. en taxiresa eller en drink i en bar. Dessutom är det bra om du vill köpa något litet, som t.ex. ett vykort eller en glass. Vi rekommenderar dig att växla hemma, så du vet växlingskursen. Du kan naturligtvis också ta ut pengar i den lokala valutan på ditt bankomatkort när du ankommit till resmålet. Var dock uppmärksam på att en avgift kan tillkomma om du inte går till den bank, som din svenska bank samarbetar med.

Presentkort

Presentkortet gäller vid köp av resor på www.risskov.se och kan inte lösas in mot kontanter. Presentkortet är giltigt i 36 månader från utskriftsdatum.

Ångrar du köpet av ett presentkort kan det återbetalas av Risskov Bilsemester inom 14 dagar så länge det inte har använts.

Ångerrätten gäller från den tidpunkt då du mottager presentkortet via post eller email.

Önskar du att annulera presentkortet vänligen kontakta vår kundservice på 040 611 61 30.


Observera att:
· Minimum slutstäd inkluderat
· Expeditionsavgift: telefonbokning 129 SEK per bokning
· Expeditionsavgift: för onlinebokning 89 SEK per bokning
· Paketpriset är per person med del i dubbelrum

Varför boka med Risskov Autoferien AG?
· Spara mer! Billgare än hotellets egna priser

AAA, Bisnode, Dun & Bradstreet
"För var ytterst solida ekonomi och kreditvärdighet har vi aterigen mottagit den presigefyllda AAA-rankingen av Bisnode, Dun & Bradstreet."
Får du våra nyhetsbrev?

Få löpande uppdateringar av våra erbjudanden, rabatter och kampanjer - levererat direkt till din inkorg 

Kontakta oss
Tel: 040 611 6130

Våra öppetider är:
Måndag - Fredag: 9 - 17
Lördag - Söndag: 10-15 
Kontakt os

© Copyright.   Materialet får ej användas utan skriftlig tillåtelse.